Tinkerplek op school
Voordat ik als zelfstandig ondernemer ben begonnen, heb ik jarenlang in de kinderopvang gewerkt. Daar werkte ik zowel op de groep als aan inhoudelijke projecten. Ik heb meegeschreven aan verschillende beleidsthema’s, verschillende workshops voor teamleden verzorgt, presentaties gegeven etc.
Maar het allerleukste vond ik toch wel bedenken & inrichten van de binnen & buitenruimtes. Een hele nieuwe lokatie opstarten en voorzien van net wat andere invulling dan normaal. Een bestaande lokatie een frisse nieuwe indeling en aankleding geven, zodat de medewerkers & kinderen er lekkerder konden werken. Mijn leukste idee voor de inrichting op een bso was wel mijn keukenlab, een proefjesplek met keuken ingrediënten. Al was niet iedereen zo blij ermee, omdat het toch wel wat rommelig kon worden. Ik ben namelijk niet van mening dat alles strak tegen de muur, saai & degelijk moet zijn in een ruimte met jonge makers. Ja, je hebt dan soms meer opruimwerk, maar een goed ingerichte ruimte met bv hergebruikte meubels kan juist bevordelijk werken in ontwikkeling van jonge kinderen.
In de loop der jaren heb ik nog wel her & der wat kleine inrichtingsklussen gehad. Een keer was ik zelfs in de running voor het ontwikkelen van meerdere speciale maakplekken/ateliers voor een vakantiepark. Die samenwerking werd uiteindelijk anders, maar ik vond het een mooie kans om een plan te mogen indienen.
Ik faciliteer graag creatieve maakruimte, in de breedste zin van het woord. Niet alleen zijn mijn eigen werkruimtes zo optimaal mogelijk daarvoor ingericht. Ik wil eigenlijk ook dat er op basisscholen meer creatieve maakruimte word gecreëerd en gebruikt. Nu is er de afgelopen jaren zeker een omslag gaande, dat cultuureducatie & creativiteit steeds meer een onderdeel is van het vaste curriculum. Maar hoe mooi zou het zijn dat er ook meer fysieke ruimte zou zijn daarvoor.
In de afgelopen jaren heb ik de kans gehad om met meerdere scholen daar de mogelijkheden te verkennen. Om met bestaande middelen en een uitbreiding daarvan een praktische & creatieve maakruimte te faciliteren. Niet alles is tot een plan of tot uitvoering gekomen, maar de volgende projecten waren wel heel leuk om te doen:
Ontwikkelen BuitenAtelier met lesprogramma op balkon bij OBS de Cirkel. Dit was een co-creatie traject, waarbij het team ook werd uitgedaagd om de eigen creativiteit te verkennen. Helaas is dit plan niet tot uitvoering gekomen, vanwege andere keuzes in het budget
Een mobiele werkplaats; bij de Jules Verne staat in de vorm van een grote kofferkast, met basis gereedschappen & materialen om door de gehele school te gebruiken.
Maak Atelier; voor de HB voorziening bij SBO Belle van Zuylen hebben we met weinig middelen een creatieve maakruimte gemaakt. Dit zou ook nog uitgebreid worden naar een tweede ruimte met keuken, maar helaas is het project stopgezet
Maak Atelier advies; bij SBO Luc Stevens voor de bestaande crea-ruimte, waardoor de leerkracht de ruimte opnieuw heeft ingericht. Hier zelf ook nog een schooljaar als vakdocent gewerkt in diezelfde ruimte
Tinkerplek; voor de Maasplein school is de bestaande techniekruimte opnieuw ingericht en aangevuld, zodat de leerlingen & docenten gemakkelijk zelfstandig aan de slag kunnen in dit lokaal. Aansluitend heb ik hier nog bijna twee jaar als vakdocent gewerkt in diezelfde ruimte
KleuterAtelier; voor de Maasplein school is een ruimte speciaal voor de kleuters opnieuw ingericht, waardoor de kleuters ook zelfstandig in deze ruimte aan de slag kunnen
Tinkerplek; voor de Rietendak school is er in de aula een volledig nieuw tijdelijk atelier ingericht. De school gaat verbouwd worden en dan gaat de Tinkerplek een permanente plek krijgen in de school. Aansluitend werk ik nu voor het tweede schooljaar daar als vakdocent in deze ruimte.
Tinkerplek Maaspleinschool
Tinkerplek in wording Rietendakschool
Crea Atelier Luc Stevens
Maak Atelier in wording SBO Belle van Zuylen
Co creatie sessie
Tinkerplek Maaspleinschool

